Imprimir la notícia

Jornades: Diàleg sobre governabilitat, globalització i desenvolupament

Barcelona, 29 Octubre 2003

La Fundació ”la Caixa”, el Centre d’Estudis Internacionals i l’Observatori de la Globalització de la Universitat de Barcelona, organitzen les jornades Diàleg els dies 30 i 31 d’octubre a CaixaForum. En aquestes jornades s’exposaran i debatran diferents punts de vista sobre els reptes globals en els àmbits econòmic, polític i sociocultural. També es parlarà de la compatibilitat entre governabilitat, globalització i desenvolupament.

Els principls eixos temàtics d’aquestes conferències giraran al voltant de la geopolítica i la seguretat internacional, l’accés a la salut pública i a l’educació, el desenvolupament sostenible i el medi ambient, les negociacions comercials de Doha i el desenvolupament i, per últim, la governabilitat i la globalització.

El debat sobre el procés de globalització és intens i continuat però segueix estant molt polaritzat en dues posicions força antagòniques que sovint es presenten esquemàticament com “pro” i “anti” globalització. De fet, seria fàcil classificar com a representatives d’una o altra posició la major part de les grans reunions internacionals que tenen lloc entorn de la qüestió.

L’objectiu general del Diàleg és trobar un terreny de discussió útil entre aquestes dues posicions. Des d’aquest punt de vista, vol contribuir a omplir el buit “entre Davos i Porto Alegre”, un espai sovint reclamat (en ocasions des dels propis Davos i Porto Alegre), però que, pel moment, no acaba d’assolir-se.

L’objectiu concret del Diàleg és identificar alguns dels grans problemes mundials i començar a apuntar-hi solucions. Per a la tasca d’identificació, s’han distingit cinc àmbits:
– Geopolítica i seguretat internacional
– Accés a la salut pública i a l’educació
– Desenvolupament sostenible i medi ambient
– Negociacions comercials en el marc de l’OMC i desenvolupament
– Governabilitat i globalització

La finalitat de les jornades és mostrar que, en aquests àmbits, és possible governar el procés de globalització promovent el desenvolupament: les tres nocions que apareixen lligades en el títol del Diàleg. Per avançar en aquesta direcció, el Diàleg convoca diferents actors:
– Persones rellevants dels móns de la política i de les principals organitzacions internacionals
– membres de diferents sectors i organitzacions de la societat civil
– acadèmics i investigadors
perquè obrin un Diàleg on també puguin participar tots els inscrits a les jornades.

El programa de Cooperació Internacional de la Fundació ”la Caixa”

Des de l’any 1997, la Fundació ”la Caixa” desenvolupa el seu programa de Cooperació Internacional amb l’objectiu de contribuir a l’eradicació de la pobresa en els països més desafavorits. Els principals objectius d’aquest programa són sensibilitzar i informar a la societat sobre la situació del països del Tercer Món i donar suport a la tasca dels diferents agents de cooperació per al desenvolupament a través de l’organització de cursos, cicles de conferències i fòrums de debat. Les jornades Diàleg s’emmarquen dins d’aquesta línia d’actuació. Prestigioses personalitats del món humanitari con Muhammad Yunnus, fundador del Grameen Bank o “banc els pobres”, Kailash Satyarthi, president de la Marxa Global contra el Treball Infantil, o Nicolás Castellanos, Premi Príncep d’Astúries de la Concòrdia 1998; ja han participat en diferents conferències i jornades organitzades per la Fundació ”la Caixa”.

El programa de Cooperació Internacional també duu a terme anualment una convocatòria d’ajudes a projectes de desenvolupament. Durant aquests sis anys la Fundació ha col·laborat en 145 iniciatives a Amèrica Llatina, Àsia, Àfrica i Oceania, impulsades per ONGD espanyoles i executats per socis locals.

Diàleg sobre governabilitat, globalització i desenvolupament
Dies: 30 i 31 d’octubre
Lloc: CaixaForum. Av. Marqués de Comillas, 6/8. Barcelona