Imprimir la notícia

CaixaForum arriba a Lleida

Lleida, 14 Octubre 2008

El director general de la Fundació ”la Caixa”, Jaume Lanaspa i el delegat general de ”la Caixa” a Lleida, Joan Ramon Fuertes, han presentat aquest migdia a Lleida el nou projecte social i cultural de l’entitat per a la ciutat.

Gairebé 20 anys després de la inauguració del Centre Social i Cultural de Lleida de l’Obra Social ”la Caixa” –va obrir les portes l’any 1989 a l’avinguda Blondel i el nombre de visites no ha parat de créixer fins a les més de 97.000 que va tenir l’any passat-, l’entitat engega una nova etapa a la ciutat amb la creació de CaixaForum Lleida, un centre obert a tothom.

CaixaForum Lleida permetrà ampliar i diversificar l’oferta de l’Obra Social ”la Caixa” a la ciutat amb un nou concepte de centre sociocultural propi del segle XXI, una plataforma de divulgació coherent amb les inquietuds socials actuals, que potenciarà el valor de la cultura com a element d’integració social. A través d’exposicions d’art antic, modern i contemporani, concerts, cicles de literatura i poesia, debats d’actualitat, jornades socials, de caire científic i mediambiental, tallers educatius i familiars i activitats dirigides a grups de persones grans es promourà el coneixement i el creixement personal de ciutadans de totes les edats.

D’aquesta manera, l’Obra Social ”la Caixa” implanta a Lleida un nou concepte nou de centre social i cultural, únic a l’Estat espanyol, que oferirà un programa global i innovador i que estarà al servei de la comunicació, la socialització i, en definitiva, el benestar de tots els lleidatans.

CaixaForum Lleida s’afegirà a la resta de centres socials i culturals de referència dels que ja disposa l’Obra Social ”la Caixa”. El 1993 va obrir el primer CaixaForum a Palma en l’edifici projectat per Domènech i Montaner, seguit, l’any 2002, de l’obertura de CaixaForum Barcelona a l’antiga fàbrica modernista Casaramona, obra de Puig i Cadafalch, i aquest mateix any, de CaixaForum Madrid, al cèntric Passeig del Prado. L’any 2010, també Girona tindrà el seu CaixaForum.

Per celebrar l’arribada de CaixaForum a Lleida, l’Obra Social ”la Caixa” té previst organitzar aquest vespre una sèrie d’actes a partir de les 19.30 hores. Tot seguit, els músics de Taraf Goulamas, procedents de Montpelier, oferiran un àpat musical i gastronòmic sorprenent que combina una antiga recepta occitana de cargols amb les músiques festives i vertiginoses dels Balcans i estaran acompanyats de la Federació de Colles de l’Aplec del Cargol de Lleida. A més, la colla castellera Marracos UdL formada per joves estudiants de la Universitat de Lleida, aixecaran castells. I finalment, s’encendran per primer cop els llums que il·luminaran CaixaForum Lleida.

CaixaForum oferirà una programació cultural, educativa i social àmplia, diversa i adreçada a totes les persones. La programació expositiva arrencarà amb la mostra fotogràfica d’un dels noms fonamentals de la història de la fotografia, el pare del fotoperiodisme modern, Cartier-Bresson, i continuarà amb una selecció dels treballs de maduresa d’un altre artista essencial, Eduardo Chillida. Després de l’estiu, serà el torn d’una exposició de caràcter arqueològic, amb la que els espectadors es podran apropar a una antiga cultura poc coneguda, els Víkings, a partir d’una selecció de més de 230 objectes. L’oferta en el camp de les exposicions traspassarà els murs de CaixaForum Lleida i així, poblacions com Tàrrega, el Port de Suert, Vielha, Solsona o Tremp acolliran diverses exposicions de caràcter divulgatiu.

El compromís social de CaixaForum Lleida quedarà palès amb la reflexió i el debat que es promourà amb les propostes culturals, com cicles de conferències, seminaris, arts escèniques i programació de cinema com a camí per conduir-nos a un futur millor. Entre les activitats programades en el camp de les arts i les humanitats destaquen els cicles de conferències sobre els mites grecs i llatins; sobre figures històriques com Hitler o Stalin; sobre les heroïnes més mítiques de la literatura universal; o sobre els nous hàbits alimentaris. En el camp del cinema es programaran cicles d’autors reconeguts que no es poden veure en els circuits comercials i també es farà una reflexió sobre les arrels d’una de les músiques més populars: la rumba.

La programació musical a CaixaForum Lleida oferirà un ampli i variat conjunt de propostes que van des de la música antiga a les músiques d’arreu del món, passant per concerts familiars i educatius. Cal fer esment del cicle dedicat a Jacqueline Du Pré, una de les viol·loncelistes més carismàtiques del segle XX. També, l’any 2009 l’Obra Social ”la Caixa” organitzarà a l’Auditori Enric Granados el concert participatiu d’El Messies de Händel, en què cantaran agrupacions corals de la ciutat.

En l’àmbit social, l’Obra Social ”la Caixa” intensificarà l’any 2009 la seva acció a la ciutat de Lleida i a tota la província per atendre les necessitats dels ciutadans, el que des de sempre ha estat la prioritat de l’entitat. Així, aquest pròxim any, ”la Caixa” posarà en marxa dos nous programes socials, adreçats a atendre a les persones amb malalties avançades i als seus familiars i a millorar la conciliació de la vida laboral i familiar amb la creació d’espais educatius a les escoles i centres cívics on els nens puguin estar en finalitzar l’horari lectiu.

La gent gran, els col·lectius en risc d’exclusió social, els infants hospitalitzats, les persones amb dependència, els reclusos, els immigrants, els joves i les persones que no poden accedir a un habitatge seran altres dels col·lectius que es podran beneficiar l’any pròxim de l’acció de l’Obra Social ”la Caixa” a les comarques lleidatanes. L’entitat també ampliarà el 2009 el seu programa de conservació dels parcs naturals, amb nou projectes de nova creació per millorar diverses àrees naturals de la demarcació de Lleida.